Czcionka: A A+ A++

Statut

Wersja archiwalna zmieniona dnia 23.03.2009
 
I.                  Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
Wojewódzki OÅ›rodek Medycyny Pracy w Bydgoszczy, zwany dalej OÅ›rodkiem dziaÅ‚a na podstawie :
1) ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakÅ‚adach opieki zdrowotnej
( Dz.U. Nr 91, poz.408 z późniejszymi zmianami),
2) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o sÅ‚użbie medycyny pracy
( Dz.U. Nr 96 poz.593 z późniejszymi zmianami),
3) aktu w sprawie utworzenia z.o.z.,
4) aktu w sprawie przeksztaÅ‚cenia z.o.z. w s.p.z.o.z.,
5) innych przepisów dotyczÄ…cych s.p.z.o.z.,
6) niniejszego statutu.
 
 
§ 2
 
1.     OÅ›rodek jest samodzielnym publicznym zakÅ‚adem opieki zdrowotnej.
 
2.     OÅ›rodek ma swojÄ… siedzibÄ™ w Bydgoszczy.
 
 
 
II. Obszar działania, cele i zadania
 
§ 3
 
Obszar dziaÅ‚ania OÅ›rodka obejmuje Województwo Kujawsko-Pomorskie z zastrzeżeniem, że zadania wymienione w § 5 pkt 1, 2, 4 do 12, 14 do 19 wykonywane sÄ… na obszarze obejmujÄ…cym miasto Bydgoszcz oraz na obszarze powiatów:      Bydgoszcz, InowrocÅ‚aw, NakÅ‚o, Mogilno, SÄ™pólno KrajeÅ„skie, Åšwiecie, Tuchola i Å»nin.
 
§ 4
 
 Podstawowym celem OÅ›rodka jest udzielanie konsultacji medycznych w
 zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników oraz koordynowanie
 i kontrola udzielania profilaktycznych Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych w zakresie   
 realizacji zadaÅ„ sÅ‚użby medycyny pracy.
 
 
 
 
§ 5
 
Do zadań Ośrodka należy :
 
1) udzielanie konsultacji oraz opiniowanie spraw dotyczÄ…cych organizacji i
funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracujÄ…cymi,
 
2) wykonywanie kontroli podstawowych jednostek organizacyjnych służby
     medycyny pracy,
 
3) prowadzenie rejestrów: lekarzy prowadzÄ…cych badania profilaktyczne,
     pielÄ™gniarek posiadajÄ…cych dodatkowe kwalifikacje wymagane do
     wykonywania zadaÅ„ sÅ‚użby medycyny pracy, zgÅ‚oszeÅ„ podjÄ™cia i
     zakoÅ„czenia przez lekarzy i pielÄ™gniarki dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie
     profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracujÄ…cymi,
 
4) udzielanie świadczeń konsultacyjnych, diagnostycznych i orzeczniczych
     w zakresie:
a). patologii zawodowej i parazawodowej,
b).          oceny możliwoÅ›ci pobierania nauki uwzglÄ™dniajÄ…cej stan zdrowia i
zagrożenia występujące w miejscu praktycznej nauki zawodu,
 
5) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydawanych przez
     podstawowe jednostki sÅ‚użby medycyny pracy dla celów przewidzianych
     w Kodeksie pracy,
 
6) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydanych na podstawie
     odrÄ™bnych przepisów,
 
7) prowadzenie czynnego poradnictwa w stosunku do chorych na choroby
     zawodowe lub inne zwiÄ…zane z wykonywanÄ… pracÄ…,
 
8) udzielanie świadczeń leczniczo-rehabilitacyjnych uzasadnionych
     patologiÄ… zawodowÄ…,
 
9) organizacja monitoringu stanu zdrowia populacji pracujÄ…cej,
 
10) prowadzenie działań prewencyjnych:
a) zapobieganie chorobom zwiÄ…zanym etiologicznie z organizacjÄ…,
    metodami i warunkami pracy,
b) programowanie działań zmierzających do eliminowania lub
    ograniczenia ryzyka zdrowotnego,
 
11) programowanie i realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia,
 
12) inicjowanie dziaÅ‚aÅ„ pracodawców na rzecz ochrony zdrowia
      pracowników oraz udzielanie pomocy w ich realizacji,
 
13) prowadzenie podyplomowego kształcenia z zakresu medycyny pracy,
 
14) prowadzenie specjalizacji z medycyny pracy jako jednostka
      organizacyjna wpisana na listÄ™ Ministra Zdrowia,
 
15) udzielanie innych świadczeń zdrowotnych:
a) wykonywanie profilaktycznej opieki zdrowotnej w zakresie
    podstawowym w stosunku do osób pracujÄ…cych oraz pobierajÄ…cych
    praktycznÄ… naukÄ™ zawodu,
b) wykonywanie badań osobom świadczącym pracę w czasie
    odbywania kary pozbawienia wolnoÅ›ci w zakÅ‚adach karnych,
     przebywajÄ…cych w aresztach Å›ledczych lub wykonujÄ…cych pracÄ™ w
     ramach kary ograniczenia wolnoÅ›ci,
c) badania kierowców i kandydatów na kierowców,
d) badania kandydatów do pracy i pracujÄ…cych w warunkach
     narażenia na promieniowanie jonizujÄ…ce,
e) badania kandydatów do pracy i pracujÄ…cych w warunkach
    tropikalnych, morskich i podwodnych,
f) badania osób ubiegajÄ…cych siÄ™ o posiadanie broni,
g) badania do celów sanitarno-epidemiologicznych,
h) badaÅ„ osób ubiegajÄ…cych siÄ™ o licencjÄ™ pracownika ochrony,
i) prowadzenie doradztwa w zakresie ochrony zdrowia pracujÄ…cych –
   udziaÅ‚ w zakÅ‚adowych komisjach bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy,
j) udzielanie świadczeń leczniczych i rehabilitacyjnych, w tym
   udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagÅ‚ych
   zachorowaniach i wypadkach w miejscu pracy lub pobierania
   nauki,
k) prowadzenie szczepień ochronnych,
l)  prowadzenie komercyjnych programów promocji zdrowia,
Å‚) organizowanie kursów szkoleniowych dla pielÄ™gniarek i lekarzy,
m) organizowanie szkoleń pierwszej pomocy przedmedycznej,
n) wykonywanie usług diagnostycznych w zakresie: badań
    laboratoryjnych, RTG, ekg, spirometrycznych, audiometrycznych,
    psychologicznych, czynnoÅ›ciowych ukÅ‚adu naczyniowego dla
    osób narażonych na drgania mechaniczne,
 
16) gromadzenie, przekazywanie i przetwarzanie informacji o narażeniu
        zawodowym, ryzyku zawodowym i stanie zdrowia osób objÄ™tych
        profilaktycznÄ… opiekÄ… zdrowotnÄ… – prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci
        statystyczno-medycznej w zakresie zadaÅ„ OÅ›rodka,
 
 
17) prowadzenie działalności administracyjno-ekonomicznej,
      technicznej, budżetowo - rachunkowej, spraw osobowych,
 
18)  wykonywanie innych zadaÅ„ zwiÄ…zanych z ochronÄ… zdrowia  
       pracujÄ…cych,
 
19) wspóÅ‚dziaÅ‚anie w zakresie ochrony zdrowia pracujÄ…cych z:
 
a) pracodawcami i ich organizacjami,
         b) pracownikami i ich przedstawicielami,
         c) PaÅ„stwowÄ… InspekcjÄ… Pracy i InspekcjÄ… SanitarnÄ…,
d) lekarzami udzielającymi świadczeń zdrowotnych z zakresu
              podstawowej opieki zdrowotnej,
e) jednostkami naukowo-badawczymi,
f) Wojewódzkimi OÅ›rodkami Medycyny Pracy w Toruniu
              i WÅ‚ocÅ‚awku,
 
§ 6
 
 
1.     OrganizacjÄ™ i porzÄ…dek udzielania Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych w 
     OÅ›rodku okreÅ›la regulamin porzÄ…dkowy.
 
2.     Regulamin, o którym mowa w ust. 1 ustala Dyrektor OÅ›rodka.
 
 
III.          Struktura wewnÄ™trzna
 
 
§ 7
 
W skÅ‚ad OÅ›rodka wchodzÄ… nastÄ™pujÄ…ce komórki organizacyjne:
 
1) Dział Organizacji, Nadzoru i Szkolenia:
 
a) Sekcja ds. organizacji, metodyki, nadzoru i szkolenia,
b) Sekcja oświaty i promocji zdrowia,
c) Sekcja statystyki medycznej,
d) Biblioteka naukowa,
 
2) Specjalistyczna Przychodnia Ochrony Zdrowia PracujÄ…cych:
 
a) Poradnia Chorób Zawodowych:
- gabinet medycyny pracy z pracownią badań wibracyjnych,
- gabinet laryngologiczny z pracowniÄ… audiometrycznÄ…,
- gabinet dermatologiczny,
- gabinet okulistyczny,
- gabinet neurologiczny,
- gabinet reumatologiczny,
- gabinet kardiologiczny,
- gabinet ortopedyczny,
- gabinet pulmonologiczny,
b) Poradnia rehabilitacji zawodowej,
c) Pracownia Diagnostyki Laboratoryjnej:
- analityki ogólnej,
- hematologiczna,
- biochemiczna,
d) Pracownia EKG i badań czynnościowych,
e) Pracownia RTG,
f) Pracownia psychologii pracy,
g) Sekcja dokumentacji i rejestracji chorych,
h) Centrum Profilaktyki i Leczenia Zaburzeń Głosu
- gabinet laryngologiczny
- gabinet logopedyczny
- gabinet psychologiczny
- gabinet rehabilitacji
 
3) Przychodnia Medycyny Pracy
- gabinet medycyny pracy
 
4) Dział Ekonomiczny.
 
5) Dział Administracji.
 
6) Sekcja Służb Pracowniczych.
 
§ 8
 
W wykonywaniu zadaÅ„ OÅ›rodek wspóÅ‚dziaÅ‚a z innymi zakÅ‚adami opieki zdrowotnej.
 
IV. Zarządzanie Ośrodkiem
 
§ 9
 
1.     Odpowiedzialność za zarzÄ…dzanie OÅ›rodkiem ponosi jego Dyrektor.
 
2.     Dyrektor kieruje OÅ›rodkiem i reprezentuje go na zewnÄ…trz.
 
3.     Dyrektor jest przeÅ‚ożonym pracowników OÅ›rodka.
§ 10
 
1. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy:
 
1) Z-cy Dyrektora ds. Medycznych
2) Kierowników komórek organizacyjnych OÅ›rodka,
3) GÅ‚ównego KsiÄ™gowego,
4) Naczelnej Pielęgniarki,
 
2. Z-ca Dyrektora ds. Medycznych:
 
1) zastępuje Dyrektora podczas jego nieobecności w pracy,
2) sprawuje bieżący nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… medycznÄ… DziaÅ‚u Organizacji,
     Nadzoru i Szkolenia, Specjalistycznej Przychodni Ochrony Zdrowia
     PracujÄ…cych, Przychodni Medycyny Pracy,
3) może peÅ‚nić jednoczeÅ›nie funkcjÄ™ kierownika komórki organizacyjnej
    wymienionej w § 7 pkt 1, 2,3.
 
 
§ 11
 
1.     Rada SpoÅ‚eczna jest organem doradczym Dyrektora, oraz organem inicjujÄ…cym i opiniujÄ…cym SamorzÄ…du Województwa.
 
2.     RadÄ™ SpoÅ‚ecznÄ… powoÅ‚uje Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
3.     Kadencja Rady SpoÅ‚ecznej trwa 4 lata.
 
 
§ 12
 
1.     W skÅ‚ad Rady wchodzÄ… jako:
 
1) przewodniczÄ…cy: MarszaÅ‚ek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
    lub osoba przez niego wyznaczona,
2) członkowie:
a) przedstawiciel Wojewody Kujawsko-Pomorskiego,
                 b) przedstawiciele wybrani przez Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego
                     w liczbie 4 osób.
 
2.     CzÅ‚onkiem wymienionej Rady SpoÅ‚ecznej nie może być pracownik OÅ›rodka.
 
 
 
 
V. Zadania Rady
 
 
§ 13
 
Do zadań Rady należy:
 
1) uchwalenie statutu Ośrodka i jego zmiany,
 
2) przedstawienie SamorzÄ…dowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego
    wniosków i opinii w sprawach :
a) zmiany lub rozwiÄ…zania umowy o udzielenie publicznego
    zamówienia na Å›wiadczenia zdrowotne,
b) zbycia środka trwałego oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej
    aparatury i sprzÄ™tu medycznego,
c) związanych z przekształceniem lub likwidacją Ośrodka, jego
    przebudowÄ…, rozszerzeniem lub ograniczeniem dziaÅ‚alnoÅ›ci,
d) przyznawania Dyrektorowi OÅ›rodka nagród,
e) rozwiÄ…zania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej o zarzÄ…dzanie
    OÅ›rodkiem z jego Dyrektorem,
 
3) przedstawianie Dyrektorowi OÅ›rodka wniosków i opinii w sprawach:
a) planu finansowego i inwestycyjnego,
            b) rocznego sprawozdania z realizacji planu inwestycyjnego i finansowego,
            c) kredytów bankowych lub dotacji,
            d) podziaÅ‚u zysku,
             
4) uchwalanie regulaminu działalności Rady i przedkładanie go Sejmikowi
    Województwa Kujawsko-Pomorskiego do zatwierdzenia,
 
5) zatwierdzanie regulaminu porządkowego Ośrodka,
 
6) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków kierowanych przez osoby
    korzystajÄ…ce ze Å›wiadczeÅ„ OÅ›rodka z wyÅ‚Ä…czeniem spraw podlegajÄ…cych nadzorowi
    medycznemu,
 
7) przedstawianie wniosków SamorzÄ…dowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego w
    sprawach dotyczÄ…cych funkcjonowania OÅ›rodka.
 
§ 14
 
1.     Od uchwaÅ‚y Rady Dyrektorowi OÅ›rodka przysÅ‚uguje w terminie 14 dni
     odwoÅ‚anie do SamorzÄ…du Województwa Kujawsko-Pomorskiego   
     bezpoÅ›rednio lub za poÅ›rednictwem przewodniczÄ…cego Rady.
 
2.     W przypadku wniesienia odwoÅ‚ania przewodniczÄ…cy Rady przedkÅ‚ada SamorzÄ…dowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego zaskarżonÄ… uchwaÅ‚Ä™ wraz z jej uzasadnieniem oraz aktami prawnymi.
 
 
 
VI. Gospodarka finansowa
 
 
§ 15
 
1.     OÅ›rodek prowadzi gospodarkÄ™ finansowÄ… w formie samodzielnego publicznego zakÅ‚adu opieki zdrowotnej na zasadach okreÅ›lonych w ustawie wymienionej w § 1 pkt. 1 Statutu.
 
2.     PodstawÄ… gospodarki finansowej OÅ›rodka jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora OÅ›rodka.
 
3.     OÅ›rodek prowadzi rachunkowość oraz sporzÄ…dza roczny bilans zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi w tym zakresie przepisami.
 
4.     OÅ›rodek gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpÅ‚atne użytkowanie nieruchomoÅ›ciami i majÄ…tkiem Skarbu PaÅ„stwa lub komunalnym oraz majÄ…tkiem wÅ‚asnym, otrzymanym i zakupionym.
 
5.     Wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego
dokonuje Dyrektor Ośrodka.
 
6.     Sprawozdanie finansowe zatwierdza ZarzÄ…d Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
 
§ 16
 
 
Ośrodek uzyskuje środki finansowe:
 
1) z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych na zlecenie:
 
a) SamorzÄ…du Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
b) Narodowego Funduszu Zdrowia,
            c) zakÅ‚adów pracy, innych zakÅ‚adów opieki zdrowotnej oraz osób
    fizycznych nie objÄ™tych ubezpieczeniem lub za Å›wiadczenia nie
   przysÅ‚ugujÄ…ce w ramach ubezpieczenia,
 
2) z umów najmu majÄ…tku trwaÅ‚ego OÅ›rodka,
 
3) z darowizn, zapisów, spadków.
 
§ 17
 
1.     OÅ›rodek decyduje sam o podziale zysku i pozyskuje Å›rodki finansowe na swojÄ… dziaÅ‚alność z wszystkich możliwych źródeÅ‚ w formach i sposobach nie stojÄ…cych w sprzecznoÅ›ci z przepisami prawa.
 
2.     OÅ›rodek pokrywa we wÅ‚asnym zakresie ujemny wynik finansowy.
 
3.     ZobowiÄ…zania i należnoÅ›ci OÅ›rodka po jego likwidacji stajÄ… siÄ™ zobowiÄ…zaniami i należnoÅ›ciami SamorzÄ…du Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
§ 18
 
Ośrodek może otrzymać dotacje budżetowe na:
 
1) realizację zadań w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych
     programów zdrowotnych oraz promocji zdrowia,
 
2) pokrycie kosztów ksztaÅ‚cenia i podnoszenie kwalifikacji osób wykonujÄ…cych
     zawody medyczne,
 
3) remonty, inwestycje, w tym zakup sprzętu i aparatury medycznej,
 
4) wykonanie dodatkowych zadań nałożonych na Ośrodek przez Samorząd
    Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
 
5) cele szczególne przyznawane na podstawie odrÄ™bnych przepisów.
 
 
VII. Postanowienia końcowe
 
 
§ 19
 
Kontrola i ocena dziaÅ‚alnoÅ›ci OÅ›rodka sprawowana przez SamorzÄ…d Województwa obejmuje w szczególnoÅ›ci:
 
1) realizację zadań statutowych, dostępność i poziom udzielanych świadczeń,
2) prawidłowość gospodarowania mieniem,
3) gospodarkÄ™ finansowÄ….
 
§ 20
 
Statut i zmiany zatwierdza Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
 
§ 21
 
1.     Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
 
2.     Z dniem wejÅ›cia w życie Statutu traci moc Statut OÅ›rodka zatwierdzony przez Sejmik Województwa UchwaÅ‚Ä… nr 450/2000 z dnia 10.07.2000 r.  
Pokaż metkÄ™ dokumentu Drukuj dokument 
Podpisał: Maria Chmara
Dokument z dnia: 23.03.2009
Dokument oglÄ…dany razy: 2
Opublikował: Maria Chmara
Publikacja dnia: 23.03.2009
 
Ukryj metkÄ™ dokumentu     Drukuj dokument