Statut
Wersja archiwalna zmieniona dnia 23.03.2009
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Wojewódzki OÅ›rodek Medycyny Pracy w Bydgoszczy, zwany dalej OÅ›rodkiem dziaÅ‚a na podstawie :
1) ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej
( Dz.U. Nr 91, poz.408 z późniejszymi zmianami),
2) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o służbie medycyny pracy
( Dz.U. Nr 96 poz.593 z późniejszymi zmianami),
3) aktu w sprawie utworzenia z.o.z.,
4) aktu w sprawie przekształcenia z.o.z. w s.p.z.o.z.,
5) innych przepisów dotyczÄ…cych s.p.z.o.z.,
6) niniejszego statutu.
§ 2
1. Ośrodek jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej.
2. Ośrodek ma swoją siedzibę w Bydgoszczy.
II. Obszar działania, cele i zadania
§ 3
Obszar dziaÅ‚ania OÅ›rodka obejmuje Województwo Kujawsko-Pomorskie z zastrzeżeniem, że zadania wymienione w § 5 pkt 1, 2, 4 do 12, 14 do 19 wykonywane sÄ… na obszarze obejmujÄ…cym miasto Bydgoszcz oraz na obszarze powiatów: Bydgoszcz, InowrocÅ‚aw, NakÅ‚o, Mogilno, SÄ™pólno KrajeÅ„skie, Åšwiecie, Tuchola i Å»nin.
§ 4
Podstawowym celem Ośrodka jest udzielanie konsultacji medycznych w
zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników oraz koordynowanie
i kontrola udzielania profilaktycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie
realizacji zadań służby medycyny pracy.
§ 5
Do zadań Ośrodka należy :
1) udzielanie konsultacji oraz opiniowanie spraw dotyczÄ…cych organizacji i funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracujÄ…cymi,
2) wykonywanie kontroli podstawowych jednostek organizacyjnych służby medycyny pracy,
3) prowadzenie rejestrów: lekarzy prowadzÄ…cych badania profilaktyczne, pielÄ™gniarek posiadajÄ…cych dodatkowe kwalifikacje wymagane do wykonywania zadaÅ„ sÅ‚użby medycyny pracy, zgÅ‚oszeÅ„ podjÄ™cia i zakoÅ„czenia przez lekarzy i pielÄ™gniarki dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracujÄ…cymi,
4) udzielanie świadczeń konsultacyjnych, diagnostycznych i orzeczniczych w zakresie:
a). patologii zawodowej i parazawodowej,
b). oceny możliwości pobierania nauki uwzględniającej stan zdrowia i zagrożenia występujące w miejscu praktycznej nauki zawodu,
b). oceny możliwości pobierania nauki uwzględniającej stan zdrowia i zagrożenia występujące w miejscu praktycznej nauki zawodu,
5) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydawanych przez
podstawowe jednostki sÅ‚użby medycyny pracy dla celów przewidzianych w Kodeksie pracy,
6) rozpatrywanie odwoÅ‚aÅ„ od orzeczeÅ„ lekarskich wydanych na podstawie odrÄ™bnych przepisów,
7) prowadzenie czynnego poradnictwa w stosunku do chorych na choroby zawodowe lub inne zwiÄ…zane z wykonywanÄ… pracÄ…,
8) udzielanie świadczeń leczniczo-rehabilitacyjnych uzasadnionych
patologiÄ… zawodowÄ…,
9) organizacja monitoringu stanu zdrowia populacji pracujÄ…cej,
10) prowadzenie działań prewencyjnych:
a) zapobieganie chorobom zwiÄ…zanym etiologicznie z organizacjÄ… metodami i warunkami pracy,
b) programowanie działań zmierzających do eliminowania lub ograniczenia ryzyka zdrowotnego,
11) programowanie i realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia,
12) inicjowanie dziaÅ‚aÅ„ pracodawców na rzecz ochrony zdrowia
pracowników oraz udzielanie pomocy w ich realizacji,
13) prowadzenie podyplomowego kształcenia z zakresu medycyny pracy,
14) prowadzenie specjalizacji z medycyny pracy jako jednostka
organizacyjna wpisana na listÄ™ Ministra Zdrowia,
15) udzielanie innych świadczeń zdrowotnych:
a) wykonywanie profilaktycznej opieki zdrowotnej w zakresie podstawowym w stosunku do osób pracujÄ…cych oraz pobierajÄ…cych praktycznÄ… naukÄ™ zawodu,
b) wykonywanie badań osobom świadczącym pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności w zakładach karnych, przebywających w aresztach śledczych lub wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności,
c) badania kierowców i kandydatów na kierowców,
d) badania kandydatów do pracy i pracujÄ…cych w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujÄ…ce,
e) badania kandydatów do pracy i pracujÄ…cych w warunkach tropikalnych, morskich i podwodnych,
f) badania osób ubiegajÄ…cych siÄ™ o posiadanie broni,
g) badania do celów sanitarno-epidemiologicznych,
h) badaÅ„ osób ubiegajÄ…cych siÄ™ o licencjÄ™ pracownika ochrony,
i) prowadzenie doradztwa w zakresie ochrony zdrowia pracujÄ…cych – udziaÅ‚ w zakÅ‚adowych komisjach bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy,
j) udzielanie świadczeń leczniczych i rehabilitacyjnych, w tym udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach i wypadkach w miejscu pracy lub pobierania nauki,
k) prowadzenie szczepień ochronnych,
l) prowadzenie komercyjnych programów promocji zdrowia,
Å‚) organizowanie kursów szkoleniowych dla pielÄ™gniarek i lekarzy,
m) organizowanie szkoleń pierwszej pomocy przedmedycznej,
n) wykonywanie usÅ‚ug diagnostycznych w zakresie: badaÅ„ laboratoryjnych, RTG, ekg, spirometrycznych, audiometrycznych, psychologicznych, czynnoÅ›ciowych ukÅ‚adu naczyniowego dla osób narażonych na drgania mechaniczne,
16) gromadzenie, przekazywanie i przetwarzanie informacji o narażeniu
zawodowym, ryzyku zawodowym i stanie zdrowia osób objÄ™tych
profilaktycznÄ… opiekÄ… zdrowotnÄ… – prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci
statystyczno-medycznej w zakresie zadań Ośrodka,
17) prowadzenie działalności administracyjno-ekonomicznej,
technicznej, budżetowo - rachunkowej, spraw osobowych,
18) wykonywanie innych zadań związanych z ochroną zdrowia
pracujÄ…cych,
19) wspóÅ‚dziaÅ‚anie w zakresie ochrony zdrowia pracujÄ…cych z:
a) pracodawcami i ich organizacjami,
b) pracownikami i ich przedstawicielami,
c) Państwową Inspekcją Pracy i Inspekcją Sanitarną
d) lekarzami udzielającymi świadczeń zdrowotnych z zakresu
b) pracownikami i ich przedstawicielami,
c) Państwową Inspekcją Pracy i Inspekcją Sanitarną
d) lekarzami udzielającymi świadczeń zdrowotnych z zakresu
podstawowej opieki zdrowotnej,
e) jednostkami naukowo-badawczymi,
f) Wojewódzkimi OÅ›rodkami Medycyny Pracy w Toruniu i WÅ‚ocÅ‚awku,
f) Wojewódzkimi OÅ›rodkami Medycyny Pracy w Toruniu i WÅ‚ocÅ‚awku,
§ 6
1. Organizację i porządek udzielania świadczeń zdrowotnych w
Ośrodku określa regulamin porządkowy.
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1 ustala Dyrektor OÅ›rodka.
III. Struktura wewnętrzna
§ 7
W skÅ‚ad OÅ›rodka wchodzÄ… nastÄ™pujÄ…ce komórki organizacyjne:
1) Dział Organizacji, Nadzoru i Szkolenia:
a) Sekcja ds. organizacji, metodyki, nadzoru i szkolenia,
b) Sekcja oświaty i promocji zdrowia,
c) Sekcja statystyki medycznej,
d) Biblioteka naukowa,
2) Specjalistyczna Przychodnia Ochrony Zdrowia PracujÄ…cych:
a) Poradnia Chorób Zawodowych:
- gabinet medycyny pracy z pracownią badań wibracyjnych,
- gabinet laryngologiczny z pracowniÄ… audiometrycznÄ…,
- gabinet dermatologiczny,
- gabinet okulistyczny,
- gabinet neurologiczny,
- gabinet reumatologiczny,
- gabinet kardiologiczny,
- gabinet ortopedyczny,
- gabinet pulmonologiczny,
b) Poradnia rehabilitacji zawodowej,
c) Pracownia Diagnostyki Laboratoryjnej:
- analityki ogólnej,
- hematologiczna,
- biochemiczna,
d) Pracownia EKG i badań czynnościowych,
e) Pracownia RTG,
f) Pracownia psychologii pracy,
g) Sekcja dokumentacji i rejestracji chorych,
h) Centrum Profilaktyki i Leczenia Zaburzeń Głosu
- gabinet laryngologiczny
- gabinet logopedyczny
- gabinet psychologiczny
- gabinet rehabilitacji
3) Przychodnia Medycyny Pracy
- gabinet medycyny pracy
4) Dział Ekonomiczny.
5) Dział Administracji.
6) Sekcja Służb Pracowniczych.
§ 8
W wykonywaniu zadaÅ„ OÅ›rodek wspóÅ‚dziaÅ‚a z innymi zakÅ‚adami opieki zdrowotnej.
IV. Zarządzanie Ośrodkiem
§ 9
1. Odpowiedzialność za zarządzanie Ośrodkiem ponosi jego Dyrektor.
2. Dyrektor kieruje Ośrodkiem i reprezentuje go na zewnątrz.
3. Dyrektor jest przeÅ‚ożonym pracowników OÅ›rodka.
§ 10
1. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy:
1) Z-cy Dyrektora ds. Medycznych
2) Kierowników komórek organizacyjnych OÅ›rodka,
3) GÅ‚ównego KsiÄ™gowego,
4) Naczelnej Pielęgniarki,
2. Z-ca Dyrektora ds. Medycznych:
1) zastępuje Dyrektora podczas jego nieobecności w pracy,
2) sprawuje bieżący nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… medycznÄ… DziaÅ‚u Organizacji, Nadzoru i Szkolenia, Specjalistycznej Przychodni Ochrony Zdrowia PracujÄ…cych, Przychodni Medycyny Pracy,
3) może peÅ‚nić jednoczeÅ›nie funkcjÄ™ kierownika komórki organizacyjnej wymienionej w § 7 pkt 1, 2,3.
§ 11
1. Rada SpoÅ‚eczna jest organem doradczym Dyrektora, oraz organem inicjujÄ…cym i opiniujÄ…cym SamorzÄ…du Województwa.
2. RadÄ™ SpoÅ‚ecznÄ… powoÅ‚uje Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
3. Kadencja Rady Społecznej trwa 4 lata.
§ 12
1. W skład Rady wchodzą jako:
1) przewodniczÄ…cy: MarszaÅ‚ek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
lub osoba przez niego wyznaczona,
2) członkowie:
a) przedstawiciel Wojewody Kujawsko-Pomorskiego,
b) przedstawiciele wybrani przez Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego w liczbie 4 osób.
b) przedstawiciele wybrani przez Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego w liczbie 4 osób.
2. Członkiem wymienionej Rady Społecznej nie może być pracownik Ośrodka.
V. Zadania Rady
§ 13
Do zadań Rady należy:
1) uchwalenie statutu Ośrodka i jego zmiany,
2) przedstawienie SamorzÄ…dowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego
wniosków i opinii w sprawach :
a) zmiany lub rozwiÄ…zania umowy o udzielenie publicznego
zamówienia na Å›wiadczenia zdrowotne,
b) zbycia środka trwałego oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
c) związanych z przekształceniem lub likwidacją Ośrodka, jego
przebudową, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
d) przyznawania Dyrektorowi OÅ›rodka nagród,
e) rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej o zarządzanie Ośrodkiem z jego Dyrektorem,
3) przedstawianie Dyrektorowi OÅ›rodka wniosków i opinii w sprawach:
a) planu finansowego i inwestycyjnego,
b) rocznego sprawozdania z realizacji planu inwestycyjnego i finansowego,
c) kredytów bankowych lub dotacji,
d) podziału zysku,
b) rocznego sprawozdania z realizacji planu inwestycyjnego i finansowego,
c) kredytów bankowych lub dotacji,
d) podziału zysku,
4) uchwalanie regulaminu działalności Rady i przedkładanie go Sejmikowi
Województwa Kujawsko-Pomorskiego do zatwierdzenia,
5) zatwierdzanie regulaminu porządkowego Ośrodka,
6) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków kierowanych przez osoby korzystajÄ…ce ze Å›wiadczeÅ„ OÅ›rodka z wyÅ‚Ä…czeniem spraw podlegajÄ…cych nadzorowi medycznemu,
7) przedstawianie wniosków SamorzÄ…dowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawach dotyczÄ…cych funkcjonowania OÅ›rodka.
§ 14
1. Od uchwały Rady Dyrektorowi Ośrodka przysługuje w terminie 14 dni
odwoÅ‚anie do SamorzÄ…du Województwa Kujawsko-Pomorskiego
bezpośrednio lub za pośrednictwem przewodniczącego Rady.
2. W przypadku wniesienia odwoÅ‚ania przewodniczÄ…cy Rady przedkÅ‚ada SamorzÄ…dowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego zaskarżonÄ… uchwaÅ‚Ä™ wraz z jej uzasadnieniem oraz aktami prawnymi.
VI. Gospodarka finansowa
§ 15
1. OÅ›rodek prowadzi gospodarkÄ™ finansowÄ… w formie samodzielnego publicznego zakÅ‚adu opieki zdrowotnej na zasadach okreÅ›lonych w ustawie wymienionej w § 1 pkt. 1 Statutu.
2. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora Ośrodka.
3. Ośrodek prowadzi rachunkowość oraz sporządza roczny bilans zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4. Ośrodek gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym, otrzymanym i zakupionym.
5. Wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego dokonuje Dyrektor Ośrodka.
6. Sprawozdanie finansowe zatwierdza ZarzÄ…d Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
§ 16
Ośrodek uzyskuje środki finansowe:
1) z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych na zlecenie:
a) SamorzÄ…du Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
b) Narodowego Funduszu Zdrowia,
c) zakÅ‚adów pracy, innych zakÅ‚adów opieki zdrowotnej oraz osób
b) Narodowego Funduszu Zdrowia,
c) zakÅ‚adów pracy, innych zakÅ‚adów opieki zdrowotnej oraz osób
fizycznych nie objętych ubezpieczeniem lub za świadczenia nie przysługujące w ramach ubezpieczenia,
2) z umów najmu majÄ…tku trwaÅ‚ego OÅ›rodka,
3) z darowizn, zapisów, spadków.
§ 17
1. OÅ›rodek decyduje sam o podziale zysku i pozyskuje Å›rodki finansowe na swojÄ… dziaÅ‚alność z wszystkich możliwych źródeÅ‚ w formach i sposobach nie stojÄ…cych w sprzecznoÅ›ci z przepisami prawa.
2. Ośrodek pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.
3. ZobowiÄ…zania i należnoÅ›ci OÅ›rodka po jego likwidacji stajÄ… siÄ™ zobowiÄ…zaniami i należnoÅ›ciami SamorzÄ…du Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
§ 18
Ośrodek może otrzymać dotacje budżetowe na:
1) realizacjÄ™ zadaÅ„ w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych programów zdrowotnych oraz promocji zdrowia,
2) pokrycie kosztów ksztaÅ‚cenia i podnoszenie kwalifikacji osób wykonujÄ…cych zawody medyczne,
3) remonty, inwestycje, w tym zakup sprzętu i aparatury medycznej,
4) wykonanie dodatkowych zadaÅ„ naÅ‚ożonych na OÅ›rodek przez SamorzÄ…d Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
5) cele szczególne przyznawane na podstawie odrÄ™bnych przepisów.
VII. Postanowienia końcowe
§ 19
Kontrola i ocena dziaÅ‚alnoÅ›ci OÅ›rodka sprawowana przez SamorzÄ…d Województwa obejmuje w szczególnoÅ›ci:
1) realizację zadań statutowych, dostępność i poziom udzielanych świadczeń,
2) prawidłowość gospodarowania mieniem,
3) gospodarkÄ™ finansowÄ….
§ 20
Statut i zmiany zatwierdza Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
§ 21
1. Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
2. Z dniem wejÅ›cia w życie Statutu traci moc Statut OÅ›rodka zatwierdzony przez Sejmik Województwa UchwaÅ‚Ä… nr 450/2000 z dnia 10.07.2000 r.
Podpisał: Maria Chmara Dokument z dnia: 23.03.2009 Dokument oglądany razy: 1 367 |
Opublikował: Maria Chmara Publikacja dnia: 23.03.2009 |